Pravidla
(aktualizováno 1. 3. 2025)
-
Každý hráč určí na závodní víkend pořadí jezdců pro kvalifikaci i závod (případně sprintovou kvalifikaci a sprint) (TOP 15)
-
Musí takto uskutečnit před počátkem prvního volného tréninku, který stanovuje uzávěrku víkendových tipů
-
Nevyplnění tipů do začátku tréninku je řešeno automatickým přenosem tipů z víkendu minulého, ovšem bez platných doublů
-
Sprint
-
Aby bylo zachováno to, že sprint nepředstavuje hlavní bodový potenciál, tipuje se namísto umístění 15 jezdců pouze TOP 8 jezdců (takový je i počet reálných bodovaných příček pro sprint)
-
Na sprint se NEsestavuje rivalita a ani se zde NEuplatňují jezdci za DOUBLE
Prvek Double
-
Speciální prvek, který zdvojnásobuje kladné bodové skóre u pilota v závodě
-
Počet doublů se odráží od aktuálního žebříčku, přičemž maximem jsou pro sezónu 2025 doubly 3
-
První hráč v žebříčku označuje pouze jednoho jezdce za dvojitý počet bodů, druhý hráč 2 jezdce, třetí 3 jezdce, ostatní taktéž viz výše
-
Pro první závod určuje každý hráč jednoho jezdce za double (všichni logicky začínají od nuly)
-
Pro double dále platí, že nelze dva víkendy po sobě označit stejné piloty, je potřeba je tedy pro každý víkend změnit, jinak nejsou platnými
- Zároveň pro sezónu 2025 platí, že 1 double mají všichni také pro poslední závodní víkend sezóny
- Dosáhneme tím toho, že pro poslední tipy mají všichni stejné podmínky, vyhneme se tak nějakým nadbytečným kalkulacím
-
-
-
„Double pilot“ zároveň anuluje případné záporné skóre
Rivalita
-
Na základě tipů každého účastníka se boduje tzv. “rivalita“, která udává, jakého jezdce v jednotlivém týmu tipér pro kvalifikaci a závod upřednostnil při jeho finální pozici (např. v kvalifikaci si tipnu Verstappena na první místo a Lawsona na čtvrté -> mám Verstappena výše, do pomyslné tabulky rivality se tedy bere v potaz jako lepší Verstappen
DNF
-
Tipujeme také 1 víkendové DNF - tj. jezdce, který nedokončí závod/sprint. Píše se jakožto určitý doplňkový tip, který platí na závod i případný sprint zároveň. Vyplňuje se v příslušném políčku DNF a nesmí to být jezdec, který se nachází na nějaké pozici
-
Na další víkend se (narozdíl od Doublu) může tento pilot opakovat
Bodování
-
Při naprosto přesném tipu na umístění pilota v nějaké ze “sessions“ se uděluje 5bodové ohodnocení. Za každou příčku, o kterou se tip od reálného umístění liší, je poté odebrán 1 bod. Zároveň lze získat i záporný počet bodů (např. Tipnu-li Norrise na 2. místo, ale jeho reálné umístění bude nakonec 10., za tento tip dostanu -3 body -> 5-8 = -3) (pozn. Při označení Norrise za double by se v tomto případě záporná hodnota anulovala)
-
Při tipnutí Leclerca na 2. místo (zatímco jeho finálním umístěním bude 4.) získává hráč 3 body. (pozn. pokud by byl v tomto případě Leclerca označen za “double“, získává 6 bodů)
-
-
Pro tipování DNF se vyhýbá tipér variantě odpočtu “záporných bodů“
-
Nedokončení závodu je bodováno pouze 7 body (tip je úspěšný) nebo 0 body (tip úspěšný není)
-
-
Rivalita se boduje stylem “ano x ne“. Pokud je tip úspěšný, dotyčný získává 2 body, pokud není, žádný bod se nepřipisuje ani neodečítá.
-
Potenciálním maximem pro kvalifikaci je tak 75 bodů (15x5) na základě samotného umístění pilotů a dalších 20 bodů z rivality (10x2), u závodu je to 75 bodů (15x5), dalších 15 bodů z teoretického maxima 5 přesných doublů (3x5), 20 bodů z rivality (10x2) a také 7 bodů za DNF.
-
Celková maxima jsou tedy 95 bodů z kvalifikace a 117 bodů ze závodu; u sprintové kvaldy je to 40, u sprintu 47.
-
Finální pořadí
-
Platí samozřejmě pravidlo, že vyhrává ten, kdo zvládne v celkovém součtu nasbírat nejvíce bodů (tj. body z jednotlivých víkendů + celosezónní tipy)
-
Pakliže je bodový stav nerozhodný, klíčovým se stává počet jednotlivých “prvenství” během víkendů -> kdo má na kontě více jednotlivých vítězství z víkendů, dostává se do lepšího postavení.
-
V případě, že by byl i tento stav vyrovnaný, rozhoduje naopak počet “pódiových umístění”.
-
Pokud by se nerozhodlo ani nadále, tak rozhoduje samostatný zisk celosezonních bodů.
-
Výhra
-
Na konci sezóny se uděluje výhra top 3 umístěným v hodnotě ...Kč (pro sezonu 2025 následovně)
- 1. místo - 2 000 Kč
- 2. místo - 1 500 Kč
- 3. místo - 1 000 Kč
Zároveň je plně na vítězích, aby si určili, jak výhru užijí.
Dodatek: (aktualizováno 1. 3. 2025)
Tipy je nutné vyplnit zavčasu a bez závad, zároveň platí, že editovat a průběžně ukládat si mohou soutěžící své tipy až do doby prvního volného tréninku daného víkendu
-
Vstupuje-li nějaký ze soutěžících do Tipuj F1 v čase, kdy je sezona v plném proudu, jeho vstupní bodový zisk se rovná počtu bodů hráče, který je aktuálně v žebříčku poslední (není-li stanoveno jinak) - zachováme tím to, aby jednak mohl vstupující hráč být v souboji, ale zároveň to někoho vysloveně nelákalo čekat na poslední závody a připojit se až na závěr. Absence bonusových tipů by byla pořešena individuálně.
-
Pokud dojde k nečekanému nahrazení jezdce (z jakéhokoliv důvodu) jiným jezdcem pro daný závodní víkend, tipy se jednoduše přenáší z původního pilota na jeho náhradníka – nedochází tedy k ŽÁDNÉ anulaci
-
Maximální počet voleb jezdců za dvojitý počet bodů je 3 (nenastane tedy situace, kdy by někdo volil více jak 3 jezdce za double)
- V případě, že dotyčný/á zapomene natipovat pořadí na session, automaticky se budou brát tipy z minule, tedy nehrozí, že by se někdo kvůli jednomu zapomenutí "spálil". Jediným omezení je, že se nezapočítají "double piloti", jelikož ty je nutné obměňovat.
-
Atypické situace
-
Pokud nastane v závodě situace, kdy odstoupí např. po vzájemné kolizi piloti ve stejný moment, tak se lépe umístěným stává ten, který se „doklouzal“ o něco dál. I pokud by tedy byli oba dva mimo trať, vždy bude jeden vůz více vpředu než ten druhý.
-
Může se lišit od oficiálního zápisu F1, kdy už nastala situace, že vypadnuvší piloti nebyli v oficiálním výsledku závodu seřazeni správně
-
-
DNF ≠ DNS ≠ DSQ
-
Tip na DNF se uznává za DNF pouze v případě, kdy je v oficiálních výsledcích pilot uveden jako DNF (Did not finish), DNS (Did not start) ani DSQ (disqualified) se jako DNF neuznávají
-
DNS i DSQ automaticky anuluje u pilota jeho bodování
-
-
Celosezónní bonusové tipy
-
Tipování celosezonních tipů se uskuteční již před začátkem sezony, ale k jejich vyhodnocení dojde až na konci sezony
-
Jedná se o tip na top 3 jezdce v šampionátu a top 3 týmy v šampionátu, ale také vítěze týmových “interních soubojů“ – tzv. rivalit
-
Bodování těchto tří tipů vychází z tabulky níže (ta reflektuje loňské pořadí v šampionátu)
-
Jiné je pouze v případě, kdy do F1 vstupuje nějaký nový jezdec -> v tomto případě se nováček dostává na konec tabulky
-
-
Jak bonusové tipy fungují
TOP 3 pilotů a týmů (1. část)
-
Každý určuje svůj výběr 3 jezdců a 3 týmů, ze kterých seskládá svoji TOP 3, s tím, že tip se bude považovat za úspěšný, pokud se pilot/tým zvládne umístit do daného umístění
-
Možný bodový zisk si každý sestavuje sám dle vlastní strategie a risku, boduje se nikoliv přesná pozice, ale „dojezd do“ → tedy tip pilota na dojezd do top3 se stává správným i kdyby byl první nebo druhý, v případě prvního místa se jedná pouze o tuto pozici
-
Pravý sloupeček v tabulce výše ukazuje hodnotu konkrétního pilota, kterou by přinesl v případě výhry šampionátu jezdců
-
O 1 pozici níž se tato „tabulková hodnota“ zmenšuje o 1 bod
-
Např. tip Hamiltona na 1.místo = 7 bodů, do 2. místa = 6 bodů, do 3. místa = 5 bodů
-
-
-
Na konci sezóny se boduje TOP 10 tipujících → a to obdobně jako v závodě F1 → 1 místo 25 bodů, 2. místo 18, …15,12,10,8,6,4,2,1
-
V Případě remízy dostávají hráči shodný počet bodů, hráč za nimi se však posouvá o pozici/e níž
-
Rivalita (2. část)
-
funguje na stejném principu jako při každém závodním víkendu, tvoří samostatnou možnost získat bonusové body k celkovému skóre nasbíraného za sezónní snažení
-
Vyhrává ten jezdec, který dokáže svého týmového kolegu v sezóně porazit na body
-
Hráč si tedy z každého týmu tipne jednoho jezdce, kterému věří do celkového umístění více (celkem tedy 10 jezdců)
-
Nakonec se oboduje top 10 tipujících jako v reálné F1 – první místo 25 bodů, druhé místo 18 … 15,12,10,8,6,4,2,1
-
V Případě remízy dostávají hráči shodný počet bodů, hráč za nimi se však posouvá o pozici/e níž
-
> Body z bonusu se na konci sezóny přičítají ke skóre hráče, které průběžně získává během sezóny
Příklad klasického tipu na kvalifikaci a závod
-
V závodě nezapomínáme na označení pilotů za Double (zde tedy za double George Russell, jehož kladné skóre se bude násobit)
-
Nezapomínáme také na víkendové DNF; Rivalita se vypočítává automaticky na základě tipů
Příklad celosezónních tipů
Doplňková ilustrace
V případě jakýchkoliv nejasností neváhejte kontaktovat správce soutěže Tipuj F1 - Vojtu Marela
(odkaz na profil - https://www.facebook.com/share/1643VEfMzp/?mibextid=wwXIfr)